5 tips om jezelf online te laten zien

Stel. Je geeft trainingen in leiderschap. Wat is dan de reden dat ze voor jou kiezen en niet voor iemand anders die trainingen geeft in leiderschap? Of je hebt hebt een restaurant waar je een high tea serveert. Waarom komen ze dan bij jou op de high tea in plaats van bij de buren?

[vc_row css_animation=”” row_type=”row” use_row_as_full_screen_section=”no” type=”full_width” angled_section=”no” text_align=”left” background_image_as_pattern=”without_pattern”][vc_column][vc_column_text]Stel: je geeft trainingen in leiderschap. Wat is dan de reden dat jouw opdrachtgevers voor jou kiezen? En niet voor iemand anders die ook hele goede trainingen geeft in leiderschap?

Of stel: je hebt een restaurant waar je een high tea serveert. Waarom komen jouw gasten dan bij jou op de high tea in plaats van bij de buren?[/vc_column_text][vc_empty_space height=”20″][vc_column_text]

Gunfactor

[/vc_column_text][vc_empty_space height=”20″][vc_column_text]Precies! Omdat deze klanten het jou gunnen. Omdat deze mensen een goed gevoel over jou hebben en jou vertrouwen. Omdat ze het gevoel hebben dat ze bij jou welkom zijn en in goede handen. Maar wat nu als ze jou nog helemaal nooit in levende lijve hebben ontmoet? Mensen vertrouwen mensen. Niet de organisatie of een stapel bakstenen, maar juist de ménsen die daar werken.[/vc_column_text][vc_empty_space height=”20″][vc_column_text]

Je welkom voelen

[/vc_column_text][vc_empty_space height=”20″][vc_column_text]Voor mij is online gastvrijheid het gevoel dat ik ergens welkom ben. Maar het gaat er dus om HOE je dat fysieke gevoel kunt vangen en online kunt geven. Hoe je dat kunt vertalen. Ik geef je hieronder 5 tips hoe je dat kunt doen.[/vc_column_text][vc_empty_space][/vc_column][/vc_row][vc_row css_animation=”” row_type=”row” use_row_as_full_screen_section=”no” type=”full_width” angled_section=”no” text_align=”left” background_image_as_pattern=”without_pattern”][vc_column][vc_column_text]

Tip 1: vertel je verhaal en laat jezelf zien.

[/vc_column_text][vc_column_text]

Durf open en eerlijk te zijn, en je kwetsbaar op te stellen. Kennen jouw klanten jouw verhaal? Waarom je doet wat je doet en vooral: hoe je daar bent gekomen? Wat jouw doelen zijn? Niets is zo moeilijk om je kwetsbaar op te stellen en jouw verhaal te delen. Maar als je de gunfactor wilt verdienen, zul je wel moeten.

Elk mooi verhaal is de moeite waard. In beeld, op video of met een foto. In tekst, met gevoel en emotie. Neem jouw volgers mee op reis en laat ze een onderdeel zijn van deze reis. Dan kun je een band opbouwen en je gunfactor vergroten.

[/vc_column_text][vc_empty_space][/vc_column][/vc_row][vc_row css_animation=”” row_type=”row” use_row_as_full_screen_section=”no” type=”full_width” angled_section=”no” text_align=”left” background_image_as_pattern=”without_pattern”][vc_column][vc_column_text]

Tip 2: gebruik social media voor jouw verhaal

[/vc_column_text][vc_column_text]Geef mensen een kijkje in je keuken. Met de komst van social media is het veel makkelijker geworden om jou en je team te laten zien. Via berichten of stories kun je al jouw nieuwsgierige volgers een leuk kijkje achter de schermen geven. Ook dit wekt vertrouwen.

Met de komst van bijvoorbeeld Instagram stories is contentcreatie ook een stuk vluchtiger en makkelijker geworden. Een kort filmpje, een foto, een gifje: in een handomdraai staan ze op in je Instagram stories, en neem je je volgers mee in jouw verhaal. Laat zien hoe het is om bij jou en met jou te werken. Stel jouw team voor en maak je social media persoonlijk. Zo bouw je een band op met je volgers en zal je gunfactor stijgen.[/vc_column_text][vc_empty_space][/vc_column][/vc_row][vc_row css_animation=”” row_type=”row” use_row_as_full_screen_section=”no” type=”full_width” angled_section=”no” text_align=”left” background_image_as_pattern=”without_pattern”][vc_column][vc_column_text]

Tip 3: benut reviews 

[/vc_column_text][vc_column_text]Maar liefst 34% van de mensen vertrouwt op reviews van anderen. Dat betekent dat je niet jezelf. Uit onderzoek van reviewplatform Trustpilot blijkt dat 55 % van de mensen aangeeft dat ze terugkeren naar een winkel als die hun negatieve ervaring goed oppakt. 43 % is dan zelfs bereid hun negatieve review te veranderen in een positieve review.

Maar dit betekent dus wel dat je energie moet steken in het behandelen van je reviews. Niet alleen de negatieve reviews, maar ook de positieve reviews. Hoe je dat doet lees je in dit blog. Laat zien hoe je positief met al je reacties omgaat: dat versterkt je imago en het vertrouwen van jouw (potentiële) klanten.[/vc_column_text][vc_empty_space][/vc_column][/vc_row][vc_row css_animation=”” row_type=”row” use_row_as_full_screen_section=”no” type=”full_width” angled_section=”no” text_align=”left” background_image_as_pattern=”without_pattern”][vc_column][vc_column_text]

Tip 4: zet bedrijfsvideo’s in

[/vc_column_text][vc_column_text]Ben je zelf niet zo sterk in het maken van social media posts, of heb je wat meer budget te besteden? Dan kun je ook investeren in een professionele bedrijfsvideo. Video’s worden niet voor niets steeds populairder. Maak bijvoorbeeld een video waarin je je werkplek, de medewerkers en je producten laat zien. Houd voor ogen wat het doel is van de video: op een leuke manier interactie krijgen met je doelgroep. Zorg dus dat de kijkers niet alleen je producten of diensten zien, maar jouw bedrijf ook leert kennen.[/vc_column_text][vc_empty_space][/vc_column][/vc_row][vc_row css_animation=”” row_type=”row” use_row_as_full_screen_section=”no” type=”full_width” angled_section=”no” text_align=”left” background_image_as_pattern=”without_pattern”][vc_column][vc_column_text]

Tip 5: de ‘Over ons’ pagina op je website.

[/vc_column_text][vc_column_text]Heb jij al een persoonlijke ‘Over-ons’ pagina op je website? Dit is namelijk de uitgelezen kans om jezelf en je medewerkers te laten zien. Geen stockfoto’s, maar echte foto’s van je team. Foto’s die openheid uitstralen en persoonlijkheid. Vaak zie ik alleen de naam, een functietitel en contactgegevens staan. Maar hoe leuk is het als je als lezer meer van deze mensen te weten komt? Waar ze van houden, wat hun passie is en voor welke expertise ik bij ze terecht kan? Veel leuker toch?

Toen ik nog een social media bureau had met een groot team van medewerkers, had iedereen een eigen pagina op onze website. Ze stonden op de foto met hun passie en vertelden over hun dromen. Ook hun favoriete clip stond op de website + drie dingen die niemand (nog) over ze wist. Ik kan je vertellen: het waren de beste bezochte pagina’s van de hele website. Maar het waren ook de meest besproken onderwerpen tijdens ‘live’ ontmoetingen met nieuwe opdrachtgevers. Door gemeenschappelijke interesses werd direct samen een band opgebouwd![/vc_column_text][vc_empty_space][/vc_column][/vc_row][vc_row css_animation=”” row_type=”row” use_row_as_full_screen_section=”no” type=”full_width” angled_section=”no” text_align=”left” background_image_as_pattern=”without_pattern”][vc_column][vc_column_text]

Meer inspiratie?

Wil je nog meer inspiratie opdoen om jezelf succesvol online op de kaart te zetten? Volg dan met je team een van mijn populaire social media trainingen! Ik beloof je dat jullie met een hoofd vol gave ideeën naar huis gaan![/vc_column_text][vc_empty_space][/vc_column][/vc_row][vc_row css_animation=”” row_type=”row” use_row_as_full_screen_section=”no” type=”full_width” angled_section=”no” text_align=”left” background_image_as_pattern=”without_pattern”][vc_column][vc_row_inner row_type=”row” type=”full_width” text_align=”left” css_animation=””][vc_column_inner][vc_empty_space][/vc_column_inner][/vc_row_inner][latest_post_two number_of_columns=”3″ order_by=”date” order=”ASC” title_tag=”h4″ display_featured_images=”yes” number_of_posts=”3″ text_length=”0″][/vc_column][/vc_row]