Waarom online gastvrijheid juist nu essentieel is.

Het klinkt zo eenvoudig: ook online moet je gastvrij zijn. Op je website maar ook op social media. Toch laten heel veel bedrijven hier onbewust nog kansen liggen. Hoe kun je ervoor zorgen dat jouw klanten juist voor jou kiezen?

[vc_row css_animation=”” row_type=”row” use_row_as_full_screen_section=”no” type=”full_width” angled_section=”no” text_align=”left” background_image_as_pattern=”without_pattern”][vc_column][vc_row_inner row_type=”row” type=”full_width” text_align=”left” css_animation=”” css=”.vc_custom_1510833026661{padding-top: 40px !important;padding-bottom: 40px !important;}”][vc_column_inner][vc_empty_space height=”20px”][vc_column_text]Het klinkt zo eenvoudig: ook online moet je gastvrij zijn. Op je website maar ook op social media. Toch laten heel veel bedrijven hier onbewust nog kansen liggen. Hoe kun je ervoor zorgen dat jouw klanten juist voor jou kiezen?

Gastvrijheid gaat over echtheid, over persoonlijk contact, over gemak, verrassen en verwachtingen managen. Ook al is het ONLINE. Online gastvrijheid is echt niets anders dan in het offline leven; het echte leven. Iedereen heeft een beeld bij gastvrijheid. Voor mij is dat als ik me ergens welkom voel. En als ik het idee heb dat de persoon bij wie ik ben echt met mij bezig is.[/vc_column_text][vc_empty_space height=”20px”][vc_column_text]

Online manieren

[/vc_column_text][vc_column_text]Jullie hebben natuurlijk allemaal wel een gevoel bij hoe gastvrijheid voor jou voelt. Waarom doen we dat ONLINE dan niet? Het lijkt wel of we onze manieren zijn vergeten als we het over ONLINE hebben. Waar zijn onze online manieren?[/vc_column_text][vc_empty_space height=”20px”][vc_column_text]

Druk druk druk

[/vc_column_text][vc_column_text]Wie heeft het hier druk? Jij toch ook? Dat is precies het nummer 1 excuus wat ik altijd terugkrijg.
‘Ik heb toch geen tijd om op berichten te reageren?
‘Mijn agenda stroomt al over.’
‘Ik werk al 50 uur. Moet ik dan ook nog reageren op al die berichten?’

Of:
‘Tja, ik krijg zelf ook nooit een reactie. Wat moet ik zeggen? Moet ik dan overal dank je wel op zeggen?’

Maar besef je wel dat je de tijd die je hier niet investeert, straks dubbel en dwars moet investeren? Om nieuwe klanten binnen te halen, bestaande klanten te behouden of klachten op te lossen?[/vc_column_text][vc_empty_space height=”20px”][vc_column_text]

Wirwar van aanbieders

[/vc_column_text][vc_column_text]Online gastvrijheid begint al in het zoekproces van je gast, bezoeker of klant. Via social en online media begeeft een potentiële klant zich constant door een wirwar van aanbieders. Restaurants, webshops, organisaties; iedereen probeert online zichtbaar te zijn. Maar online zichtbaarheid is niet het belangrijkste. Inmiddels zijn al jouw branchegenoten online zichtbaar. Dus wat maakt jou dan onderscheidend?[/vc_column_text][vc_empty_space height=”20px”][vc_column_text]

Vinden wat hij/zij zoekt

[/vc_column_text][vc_column_text]Het belangrijkste? Dat is online gastvrijheid. Want als jouw (potentiële) gast op jouw website komt, kan hij/zij dan direct vinden wat hij zoekt? Of moet hij (bij wijze van spreken) eerst het hele restaurant door, twee trappen af en beneden in de gang op zoek naar het toilet? En als hij de weg vraagt aan een medewerker, krijgt hij dan meteen een goed antwoord? Of wacht je tot hij zelf de weg vindt? Of sterker nog: wacht je tot het te laat is en die bezoeker van je website alweer heeft doorgeklikt naar een concullega?[/vc_column_text][vc_empty_space height=”20px”][vc_column_text]

Online klantvriendelijkheid

[/vc_column_text][vc_column_text]Afijn, iedereen heeft dus zijn eigen gevoel bij gastvrijheid. Maar het gaat er dus om HOE je dat fysieke gevoel dat iemand welkom is kunt vangen en online kunt brengen. Hoe je goede service en informatie kunt geven op je website: hoe je klantvriendelijk kunt zijn. Hoe je dat gevoel online kunt vertalen naar jouw website![/vc_column_text][vc_empty_space height=”20px”][vc_column_text]

Mee met de millenials

[/vc_column_text][vc_column_text]En echt, ik snap het he; we worden allemaal gedwongen om mee te gaan in die snelle online wereld. De wereld is binnen een korte tijd van offline naar online gegaan. Internet, smartphones en social media; iedereen kan alles online opzoeken. Een wereld die sneller gaat dan dat wie dan ook bij kan houden. Dat is bijna niet te doen. Maar we hebben er wel mee te maken. In 2025 bestaat namelijk 75% van de werkende bevolking uit millennials. Daar moet je dus iets mee: want dat zijn ook jouw klanten. Want die millennials zijn zo ongeveer online geboren en getogen: en die willen online gemak. Service. Snelheid.[/vc_column_text][vc_empty_space height=”20px”][vc_column_text]

Generatie Z

[/vc_column_text][vc_column_text]En dan hebben we het nog niet over de generatie Z. De generatie die bestaat uit übersmarte whizzkids (geboren tussen 1990 en 2000). Deze generatie weet niet beter dan dat iedereen met een telefoon rondloopt en vrijwel overal internettoegang heeft. En ze gaan ervan uit, nee: ze verwachten dat alles online werkt. Dat betekent dus dat je online gastvrijheid op orde moet zijn.[/vc_column_text][vc_empty_space height=”20px”][vc_column_text]

Nederland online gastvrijer

[/vc_column_text][vc_column_text]Mijn missie is dan ook om Nederland nu al online gastvrijer te maken. Al is het maar met kleine stapjes. En laten we met jullie beginnen! Ik wil samen met jullie het CHARME-offensief inzetten. Een CHARME-offensief om de online gastvrijheid te verhogen.[/vc_column_text][vc_empty_space height=”20px”][vc_column_text]

Kies voor je eigen CHARME

[/vc_column_text][vc_column_text]En daarom heb ik een leuk cadeau voor jullie: het handige E-book In 6 stappen online gastvrij, dat je hier gratis kunt downloaden. Over de CHARME-methode, waarmee je jouw online gastvrijheid kunt vergroten. Zodat jij jouw concullega’s een stap voor bent. Zodat jij meer gasten en klanten aantrekt via je website. Zodat jij meer omzet kunnen verdienen.[/vc_column_text][vc_empty_space height=”20px”][/vc_column_inner][/vc_row_inner][/vc_column][/vc_row][vc_row css_animation=”” row_type=”row” use_row_as_full_screen_section=”no” type=”full_width” angled_section=”no” text_align=”left” background_image_as_pattern=”without_pattern”][vc_column][vc_empty_space][latest_post_two number_of_columns=”3″ order_by=”date” order=”ASC” title_tag=”h4″ display_featured_images=”yes” number_of_posts=”3″ text_length=”0″][/vc_column][/vc_row]