Authenticity

Raak mensen en win hun vertrouwen

Weet jij waarom jouw klanten juist voor jou kiezen? Of merk je dat je klanten nog net iets te vaak voor je concullega kiezen? Vaak gaat dit om de gunfactor: van én de mensen in jouw bedrijf.

Online zichtbaarheid is inmiddels niet meer het belangrijkste. Want jij bent dan misschien online, maar al jouw concullega’s ook! Jouw gunfactor staat en valt met echtheid: met persoonlijk contact. Human to human. Tegenwoordig willen we weten wie de mensen zijn achter een merk. Sterker nog: jij en jouw mensen ZIJN jouw merk! Dat kan alleen maar als je jezelf laat zien. Als je jouw verhaal vertelt. Jouw authenticity voorop stelt.

Human to human. Het zijn de mensen die het verschil maken.

Als het jouw mensen zijn die het verschil maken, geef je jouw mensen dan ook een podium? Heb jij op je website jouw hele team staan? Met alleen een foto, of ook hun persoonlijke verhaal? Op de website van mijn social mediabureau had elke medewerker van het (grote) team een eigen pagina waarop ze zich konden voorstellen. Zelfs hun portretfoto’s waren heel persoonlijk. Zo stond een projectmanager met een beker popcorn op de foto, want zij was dol op de bios. En de designer had zijn kat meegenomen naar kantoor voor de fotoshoot.

En een zekerheidje: als de bezoekers op onze website de pagina van één medewerker hadden bekeken, dan werden ook alle andere pagina’s bekeken. Het waren dan ook de best bekeken pagina’s van onze website. Fijn, want zonder dat we iemand in real life hadden ontmoet, was er al een band ontstaan. Dat is pas online gastvrijheid.

Vertel je verhaal en laat je zien

Durf open en eerlijk te zijn, en je kwetsbaar op te stellen. Kennen jouw klanten jouw verhaal? Waarom je doet wat je doet en vooral: hoe je daar bent gekomen? Wat jouw doelen zijn? Niets is zo moeilijk om je kwetsbaar op te stellen en jouw verhaal te delen. Maar als je de gunfactor wilt verdienen, zul je wel moeten.

Elk mooi verhaal is de moeite waard. En ook het delen van jouw strubbelingen kan leiden tot die gunfactor. Juist die strubbelingen! Er zijn op deze wereld veel meer mensen die tegen dezelfde problemen aanlopen. En als jij dezelfde problemen en uitdagingen hebt (gehad), of juist een oplossing biedt, dan sluiten mensen zich graag aan bij jou. Want ze herkennen zich in jouw verhaal. Dat zorgt voor verbinding, en daarmee voor die benodigde gunfactor. Werk aan je online gastvrijheid!