Ben jij online wel zo gastvrij en klantvriendelijk als je denkt? Dat zul je pas ontdekken als je het vraagt aan je klanten! Dat is dus altijd de eerste stap. Onderzoeken waar je op dit moment staat. Ook al heb je dit misschien al eerder gedaan. Dit is namelijk een continu proces.
Vraag je bezoekers dus naar hun verwachtingen en of jij die verwachtingen ook waar maakt. Duik in het hoofd van je klanten. Kijk door hun ogen naar je website of social media. Ga met hen mee op hun customer journey naar jouw dienst of product. Want HOE je levert, is tegenwoordig net zo belangrijk als WAT je levert. Onderzoek wat je klanten willen en hoe ze het willen.
Kijk jij daarnaast regelmatig naar de statistieken van je website? Weet je exact hoeveel mensen iets in hun winkelmandje hebben gelegd, maar niet hebben afgerekend? Heb jij inzicht in hoeveel mensen op de button ‘reserveren’ of ‘contact’ hebben geklikt, maar die uiteindelijk geen reservering hebben gemaakt of geen contact hebben opgenomen? Is de customer experience online in orde?
Want als je dit weet, kun je hier je eerste winst boeken. Misschien vraag je namelijk te veel informatie in je bestelformulier. Of misschien neemt het bestelproces te veel stappen in beslag. Of is je online bestelproces of reserveringssysteem helemaal niet duidelijk voor je klanten. Meten = weten. En pas daarna kun je op basis van die feiten actie ondernemen!
Hoe vaak check jij je instellingen op social media? Hoe vaak loop jij je hele webshop of website nog eens door om te kijken of alles nog up to date is?
Halve informatie of verouderde informatie maakt immers een slechte indruk op je (toekomstige) klant. Als je half maart door een winkelstraat loopt, kijk je toch ook raar op als je dan nog een kerstboom in een etalage ziet staan? Maar je wilt niet weten hoe vaak ik in de lente nog een kerstmenu op een website zie staan…
Maak je site daarnaast makkelijk en overzichtelijk voor je klant. Maak van je bezoekers geen zoekers! Want zoeken online betekent hetzelfde als wachten. En wachten irriteert direct, en dit heeft een negatieve invloed op de koopbereidheid. Zorg dat je website responsive is en je menu’s goed werken op mobiele devices. In het gratis E-book In 6 stappen Online Gastvrij vind je een gratis checklist met 15 punten om je customer experience te controleren én aan te pakken.
Ben je nieuwsgierig naar nieuwe workshops of trainingen, kun je soms wel wat inspiratie gebruiken en word je blij van tips en tricks? Schrijf je dan in voor mijn maandelijkse “by Vianne” inspiratiemail. Afmelden kan altijd nog ;-)